6 sikre trin til fordøjelsenFordøjelsen

Fordøjelsen er noget af det vigtigste der skal fungere. Tarm problematikker er en af de hyppigste årsager til sygdom.

Der er desværre også mange, der har fordøjelsen som et tabu emne, og aldrig får gjort noget ved det. Til sidst er det som en del af dig selv, “sådan er det for mig” og har en tro på at, de tarm problematikker du har, er normalt for dig. Men nej, sådan er det ikke og sådan skal det ikke være.

 

 

Første trin

Mælkesyrebakterier/probiotika, sunde bakterier til din tarm.

En sund tarm flora kan være af afgørende betydningen for dit velbefindende generelt. Langt de fleste sygdomme og symptomer, kan spores tilbage til et dårligt tarm miljø. 70-80% af dit immunforsvar er tilknyttet din tarm, og med de udfordringer der kommer dagligt i form af fødevarer, og ikke mindst de psykiske udfordringer.

Så kan der hurtigt ændres i dine naturlige tarmbakterier. Du kender måske, “at det går i maven” på dig, når der kommer en psykisk udfordring. Det er ikke helt af vejen, for det gør det rent faktisk, hele tarm miljøet ændres ved stress og det sker på en uhyggelig kort tid.

Du skal indtage mælkesyrebakterierne sammen med et måltid, da de her har en størst mulighed for overlevelse af mavesækkens mavesyre. Dem i kapsler skulle være de bedste siges det og de skal helst indeholde min. 15 mia. bakterier pr. kapsel. Jeg bruger selv fra tid til anden det i pulverform, når det er nødvendigt.

Her skal du være kritisk og få dig et ordentligt produkt. De er noget dyrere, men de gør også det de skal. Tal med dem i en helsekostforretning, så kan de vejlede dig. Har du været på antibiotika, så skal du tage mælkesyrebakterier i mindst 2 mdr efter.

 

Andet trin

Fordøjelsesenzymer.

Fordøjelsesenzymer er super vigtige til at spalte din mad. De findes i forvejen i din mavesæk, men kan blive nedbrudt af forkert kost, hvis maden ikke bliver tygget ordentligt, for store portioner mad, for megen eller for lidt mavesyre og igen ved de psykiske udfordring særligt ved længerevarende stress.

Når maden kommer videre i tarmen, kan fordøjelsesprocessen være langt mere effektiv og optagelsen af den livsvigtige næring fra fødevarerne give et større udbytte til hele din krop. Hvis fødevarer ikke er spaltet og kommer kun lettere fordøjet videre i tarmen, kræver det mange kræfter at nedbryde og det der ikke bliver fordøjet rigtigt ligger og forrådner og bliver til gasser, hvilket giver en oppustet mave og kan give en ildelugtende afføring. Fordøjelsesenzymer tages lige inden et måltid mad.

 

Tredie trin

Friskpresset citron 1 tsk. i lunkent vand om morgenen på tom mave, renser lever og galdeblære.

FordøjelsenCitron sætter gang i galde og renser lever, som også har en betydning for din fordøjelse. Galde er blandet andet med til at spalte det fedt du indtager via kosten. Hvorfor skal vandet være lunkent? Det skal det ellers ødelægger du en del af fordøjelsesenzymerne, med iskoldt vand. Generelt iskolde drikkevarer ødelægger en del af enzymerne uanset hvornår du drikker det.

Hele fordøjelsen kan have glæde af citron. Alt for mange har for lidt mavesyre og det påvirker hele fordøjelsen.

 

 

Fjerde trin

Mælk, sukker og gluten.

Jeg ved godt, at det efterhånden er blevet en del af hverdagen, hvor du hele tiden får at vide at mælk, gluten og sukker giver problemer i hele fordøjelsen og giver psykiske udfordringer tilligemed.

Men det er altså ikke helt løgn, det bliver gud ske lov mere og mere udbredt og når man først har prøvet at være foruden, så ved man godt hvad der er bedst for en selv. Og særligt, hvis du lige går i kagefadet, så kommer der en regning der kan mærkes.

Langt de fleste mennesker har en intolerance over for det og den kan være svær at spore. Efter indtag af f.eks. gluten kan der gå en reaktionstid alt fra 30min. til 72 timer. Det letteste er at tage enten gluten, sukker og mælk 150% ud af kosten og tage den ind igen 3-4 uger senere, så vil du mærke en stor forskel med det samme.

Bliv ikke nervøs, hvis du bliver svimmel, får ondt i maven, oplever en enorm træthed, det er det både gluten, sukker og mælk gør ved dit system. Spørgsmålet er så, er det virkelig det værd, hvis din dyrebare kroppen reagerer så voldsomt?

 

Femte trin

Vand før måltid?

Drik ikke vand eller andet 20min før og efter et måltid, da det fortynder fordøjelses juicen i maven. Hvis du har behov for fordøjelses enzymer og mælkesyrebakterier indtag dem med så lidt væske som muligt 5-10 min før dit måltid.

Spis ikke senere end kl.18.30 af hensyn til hele din fordøjelsesproces, så du ikke kommer i seng med mad i maven, det giver en dårlig og urolig søvn. Fordøjelsen bliver væsentligt nedsat når du sover. Spis ikke små snacks om aftenen efter din aftensmad det lægger en belastning på din lever, som også kan give en urolig søvn. Særligt stivelse og kulhydrater er værst, pga sukkerindholdet.

Urtete og vand er ok. Men pas på ikke at drikke for meget, så forstyrrer du din nattesøvn, hvis du skal op på toilettet om natten.

 

Sjette trin

Bladselleri

Bladselleri juice eller blendet bladselleri på tom mave, gerne 2 dl. Balancere dine mavesyrer, så bedre kan fordøje proteiner, kulhydrater og stivelse. Er kraftig anti inflammatorisk, så skulle der være inflammation i tarmen er dette er super drik. Typisk ved irritabel tyktarm er der inflammation tilstede, samt ved usund leve vis. Bladselleri sænker også blodtrykket.

Hele fordøjelsen kan have stor fordel af bladselleri juice. Men ikke mange kan lide det. Bland det evt ind i en smotthie, bedre lidt end ingenting.

 

Hvis du har haft problemer i lang tid med fordøjelsen, og har fået det undersøgt hos lægen uden der er noget alvorligt galt. Eller har du fået diagnosen irritabel tyktarm, så giv ikke op, der kan gøres noget ved det. Der kan ligge psykiske belastninger, såsom stress, angst, depression, som giver dine tarm problemer eller det kunne sagtens være lige omvendt, at dine tarm problemer er den faktiske årsag til dine psykiske lidelser.

Det samme gør sig gældende med forstoppelse, løs afføring og diarre. De kan også være af psykisk eller en anden fysisk karakter.

Det kan også være svamp, parasitter, tungmetaller mm der belaster dit stakkels fordøjelses system.

Akupunktur, øreakupunktur og disse råd kan hjælpe dig på rette spor igen. Og måske skal du have nogle andre eller flere råd med på vejen, til netop dig og dit kære fordøjelses system.

Held og lykke med fordøjelsen.

Kærlig hilsen..

Lisbeth Holm

Lisbeth Holm

Din behandler
Ejer af Silke Akupunktur

Silke Akupunktur

Godthåbsvej 182 st.th.
2750 Vanløse

Tlf.: 22 93 00 14
E-mail: lisbeth@silkeakupunktur.dk
Følg med på Facebook

Telefontider

Mandag – torsdag
fra kl. 09.00-19.00

Åbningstider

Mandag, onsdag og torsdag
fra kl. 9.00-19.00